dunderNET logotyp
Publiceringsdatum: 28 jan 2025

dunderNETs årsfakturering

Under förra veckan genomfördes fakturering av 2024 års nätavgifter. Här hittar ni mer information om faktureringen och vanligt återkommande frågor kring fakturorna.

I samband med årsfaktureringen i dunderNET kommer också flera återkommande frågor från kunderna.

Några av de vanligaste frågorna

Vanligaste är att kunder glömt att säga upp sina nätabonnemang när de flyttat och upptäcker det först när fakturan kommer.

Jag har ju flyttat det borde ju avslutas automatiskt.

Då det är upp till varje kund att själv avgöra när de vill säga upp sitt nätabonnemang så finns det inga sätt att automatiskt avsluta ett abonnemang. Vissa är inte folkbokförda på den adress de har nätabonnemang för. Vissa har nätabonnemang på flera adresser (t.ex. barnens studentbostad, fritidsbostad, pendlarbostad, m.m.) ibland med internettjänst på alla adresserna och ibland enbart på en adress. Det finns med andra ord inga sätt ett abonnemang kan avslutas på per automatik.

Jag har ju redan betalat en anslutningsavgift.

Varje gång ett nytt nätabonnemang ingås debiteras en startavgift och en löpande avgift. Startavgiften kallas för anslutningsavgift. Anslutningsavgift kan därmed debiteras flera gånger för en och samma adress ifall kunden säger upp sitt nätabonnemang och börjar använda anslutningen igen.

Jag har ju ringt och avslutat för länge sen.

Ett vanligt misstag är att kunder blandar ihop samtal med deras tjänsteleverantör och samtal med Gällivare kommun. Det är vanligt att en handfull kunder varje år missar att säga upp sitt nätabonnemang, men kommer ihåg att säga upp sitt internetabonnemang. Något som även kunden upptäcker tidigare om de glömt det, då avgifterna för tjänsterna är högre (än för nätabonnemanget) och därför debiteras oftare.

I de fall uppsägning meddelas på andra sätt än de av fiberenheten rekommenderade metoderna (e-tjänst eller uppsägningsblankett) lägger fiberenheten upp ett uppsägningsärende, avslutar nätabonnemanget, spärrar anslutningen, uppdaterar kundens fakturaadress och bekräftar ett datum för avslutet. Även om något steg skulle missats i den manuella handläggningen som alternativa metoder medför, så går det att hitta merparten av information ifall en uppsägning tagits emot.

I några ytterst få fall kan kunder ha meddelat uppsägning (t.ex. via e-post) men inte tillhandahållit de uppgifter som krävs (t.ex. vilken adress och kund uppsägningen gäller). När fiberenheten efterfrågat komplettering har svar från kunden uteblivit. I dessa fall kan inte uppsägningen verkställas.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2025-01-28
Publicerad:
2025-01-28

Sidfot